LÓPEZ-VEGA, Martín

 

(1975)

 

Nació en Llanes en 1975. Estudió Filoloxía Hispánica na Universidá d’Uviéu, onde coordina el Taller de Lletres. Dase a conocer con Objetos robados (1994), que mereciera’l Premiu Asturias Joven de Poesía en 1993, cuando l’autor malpenes tenía dieciocho años. D’entós p’acá Martín López-Vega González vien desenrrollando’l llabor lliterariu más vertixinosu que se-y conoz a un escritor d’estes tierres, alternando con toa naturalidá  l’asturiano col castellano, y los más estremaos xéneros d’escritura.

   Miembru de la tertulia uvieína Oliver, publica en 1995 unes a modu de memories del famosu cenáculu lliterariu uvieín que se mantién dende 1982 al rodiu del poeta y críticu José Luis García Martín: Tertulia Oliver. Una aproximación bibliográfica, nes que combina’l rigor bibliográficu con una completa antoloxía de los trabayos fechos poles diverses promociones que pasaron pel famosu café.

   Nel añu 1996 da a estampa’l segundu de los sos llibros de poesía en castellano: Travesías, cola prestixosa editorial sevillana Renacimiento. Esi añu algama’l Premiu de Poesía Teodoro Cuesta con un llibru n’asturiano escritu en colaboración col so amigu Chechu García: Les coraes de la roca, publicáu en 1999.  En 1997 publica Cartas portuguesas, llibru d’artículos escritu demientres la so estadía en Braga, del que fue continuación Los desvanes del mundo (1998). Ye autor de numberoses reseñes y artículos lliterarios. Nel añu 2000 publica Equipaje de mano, que resume el so facer poéticu, cosmopolita y andariegu pero al empar melancólicu y señardosu.

   En llingua asturiana colaboró en revistes como Sietestrellu y Zimbru. Ta representáu na Muestra de nuevos narradores (1996) de la Conseyería de Cultura con un relatu: “Waterloo Station”. Elli mesmu ye l’editor de l’antoloxía editada pa la Feria del Llibru n’asturianu de 1999 (Botón de muestra : pequeña antoloxía de lliteratura asturiana contemporánea). La emboscada (1999) certifica’l prestixiu poéticu del autor llaniscu que ta presente nes antoloxíes más importantes de los últimos años (Selección Nacional, La Generación del 99, Milenium...) N’asturiano gana por dos veces el Premiu Acebal de poesía: nel 1997 con Esiliu (1998) y en 1999, ex-aequo con Milio Rodríguez Cueto.

   Ye la poesía de López-Vega (y tola so lliteratura, en realidá) viaxera, peregrina y cosmopolita, de llugares, ciudaes, cafés, estaciones de tren, na que’l personaxe protagonista anda a buscar o a perder la so identidá de ciudadanu d’un mundu ensin fronteres, a cumplir una cita cola so señaldá o a esperar pola felicidá d’un instante que depués habrá remembrase. Deudora de Paul Morand, de Baudelaire, de Kavafis, bona deprendedora de los clásicos griegos y latinos. López-Vega, diez años más mozu que los autores más xóvenes de la segunda xeneración del Surdimientu, comparte con ellos el mesmu procuru por una lliteratura realista, figurativa, entroncada cola vida mesma y que s’escribe a la cata de la emoción o la complicidá de los llectores.

Martín López-Vega coordina xunta Javier Almuzara la revista de la tertulia Oliver Reloj de Arena.

 

 

 

BIBLIOGRAFÍA

 

 

Creación

 

Poesía y narraciones breves / Martín López–Vega González... [et al.]. — Oviedo : Servicio de Publicaciones del Principado de Asturias, 1992. — 59 p. ; 22 cm. — (Tamaris ; 3).

ISBN 84–7847–176–6

 

López–Vega González, Martín

Objetos robados / Martín López–Vega. — Oviedo : Servicio de Publicaciones del Principado de Asturias, 1994. — 59 p. ; 22 cm. — (Texu ; 8).

ISBN 84–7847–254–1

 

López–Vega González, Martín

Travesías / Martín López–Vega. — Sevilla : Renacimiento, 1996. — 103 p. ; 17 cm. — (Renacimiento ; 43)

ISBN 84–89371–27–X

 

López–Vega González, Martín

Cartas portuguesas /Martín López–Vega. — Xixón : Llibros del Pexe, 1997. — 206 p. ; 19 cm.

ISBN 84–89985–02–2

 

López-Vega González, Martín

Esiliu : (1996-1997) / Martín López-Vega. — Uviéu : Conseyería d’Educación, 1998. — 71 p. ; 20 cm. — (Premiu Xuan María Acebal ; 4)

ISBN 84-7847-471-4

 

López-Vega González, Martín

Los desvanes del mundo / Martín López-Vega. — Gijón : Llibros del Pexe, 1999. — 231 p. ; 19 cm.

ISBN 84-89985-24-3

 

López-Vega González, Martín

La emboscada / Martín López-Vega. — Barcelona : DVD, 1999. — 76 p. ; 21 cm. — (DVD poesía ; 15)

ISBN 84-95007-10-X

 

García, Chechu

Les coraes de la roca / Chechu García, Martín López-Vega. — Uviéu : Trabe, 1999. — 61 p. ; 20 cm. — (La fonte de fascura ; 18)

ISBN 84-8053-124-X

 

López-Vega González, Martín

Equipaje de mano / Martín López-Vega. — Madrid : Acuarela, 2000. — 189 p. ; 20 cm.

 

 

Ensayu y edición lliteraria

 

Tertulia “Oliver”: una aproximación bibliográfica / sel. y pr. Martín López–Vega. — Gijón : Llibros del Pexe, 1995. — 197 p. : il. ; 24 cm. — (Memorabilia ; 1).

ISBN 84–87259–67–71

 

Botón de muestra : pequeña antoloxía de lliteratura asturiana contemporánea / selección de Martín López-Vega. — Xixón : Conseyu de Mocedá de Xixón : Ayuntamientu de Xixón, 1998. — 60 p. ; 21 cm.

DL AS 1269-1998

 

 

Bibliografía

 

Ángel Alonso, "Cafés, trenes, sueños, melancolía: biografía y alejamiento". En: Basilio Rodríguez Cañada (ed.), Milenio: Ultimísima poesía española, Madrid, Celeste, 1999, p. 318

 

 

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ANTOLOXÍA

 

AVIENTU

 

Camino, de nueche zarrada, de vuelta pa casa.

Fae muncho frío —siberiano, dicía’l periódicu,

pocu dau a metáfores—. Nel cielu

escuquen tremoroses les estrelles. Nada

deciden pa esti momentu, nin illusión, nin murnia;

pigacien, permitiendo que’l  corazón

quede nesi dexase llevar de dalgunes nueches,

ensín deseyar nin perder nada.

 

Ye entós, aprovechando esi momentu,

Cuandu’l corazón fae cuentes:

d’un  llau la soledá de munches nueches

en ciudaes estrañes —que ye la verdadera soledá—

y la de la propia ciudá, que ye muncho pior que la soledá,

porque tien rostros pa estorbanos, y l’alloriante

alcordanza del desamor, y el vacíu del fracasu,

y la nueche ensin lluna nin estrelles del abandonu.

D’otru llau, les poques monedes

que pagaren la mio traición a la tristura:

unos cuantos rostros, dalgunos versos

qu’allumaron la páxina y la vida; y les ciudaes,

les cais despreocupaes de Milán, un díi de marzu,

o Nueva York siempre más viva que la vida...

Sigo caminando, cruzo’l puente sobre l’autopista,

yá toi enfrente’l mio portal, y entá desconozo’l

resultáu de les cuentes. Saco les llaves,

xubo les escaleres, abro la puerta, saludo con un canciu.

La vida,

cuyu  misteriu (otra nueche más)

nun acertare a resolver,

seguirá siendo un desesperáu intentu de trucar la balanza,

pa que más que tantos momentos

d’abandonu, tristura, fracasu,

pesen los escasos instantes

nos que creyí ser feliz.

 

 

 

ASCUCHANDO’L CANCIU NORUEGU “TO BNSULLAR ETTER RONNAUG BILOGARD”  

 

El mio corazón, que nun vió

enxamás una ñube colorada nel cielu de les isles Lofoten,

nin el débil sol ivernal nel puertu d’Oslo,

una mañana de xineru —con esa lluz

comu de semeya retocada-,

ni entansiquiera a la muyer que pasiara un díi cincu,

de cualesquier mes pel mercáu de flores de Bergen;

que nun sintió nunca

les plumes de les que faló Herodoto

que l’aire llanza constante

a la cara del viaxeru,

nin el color azul de la ñeve nuna nueche d’iviernu,

con ñeve fasta les rodíes, lloñe de cualesquier compañía,

coles neñes dilataes pol frío;

que nun sabe lo que ye una tormenta nel Geirangerfjord,

nin anduvo nunca la carretera ente Narvik y Kiruna,

nin ascuchó enxamás la música del órganu de la catedral de Fredrikstad;

que nun recibió nunca una d’aquelles cartes

que moces anónimes escribíen a los marineros

que seguíen navegando naide sabe a onde, porque nunca nun tornaron;

el mio corazón,

que nun viera nenguna d’eses coses

y nun entiende nin una pallabra d’esti canciu

va invadiéndolu la señaldá,

el marmuriu d’un esiliu antiguu, les ganes de colar a cualesquier llugar

que nun seya esta habitación sola, nin estes pallabres gastaes.

 

 

FISIOGNOMÍA

 

Podría decite cómu yes

—anque tú nun lo sepas— namás viéndote

la forma que tienes de coyer la taza de café,

cómu cortes les uñes, cómu de xemes

en cuandu encurioses el pelo.

Ná te descubriré, d’otra miente, que nun sepas:

al coyer la taza, al cortar les uñes,

al encuriosar el pelo, namás

tás ensayando’l xestu final.

           

 

EPITAFIU (MARK SIMUNIC)

 

Pasó silenciosu (munchos

entansiquiera se dieron cuenta).

Paecía incapaz de facer mal,

de mentir a naide. Equivocámonos:

colos sos versos, engañó a la muerte. 

 

 

 

JACK KEROUAC FALA CON JOYCE JOHNSON (1957)

 

Entá remembro aquelles tres selmanes

on the road; “nin pa dormir dexabes

la escritura”, dixérame Lucíen, y tenía razón.

Y dempués, pasaren seis llargos años

con aquel rollu de papel na maleta,

refugáu polos editores. ¿Contárate d’aquella temporada

na que fui revisor nos trenes de la Southern Pacific?

Agora, a la fin, tengo’l llibru ente les manes,

Joyce, y ehí tienes tú’l New York Times de mañana,

¿vieras cómu m’empondera la crítica?

Mañana yá nun sedré ún más,

saldré de la masa anónima.

Y eso nun me fae feliz. L’ésitu

previsible ye l’ésitu del que fuera fae diez años.

Agora toos quedrán falar con él,

y yo tendré que dir a buscalu.

Quedrán que diga, yá sabes, que faiga

definiciones de la nuesa xeneración,

que postule sobre América y el descontentu,

y naguarán porque–yos cuente dalguna aventura picardiosa.

 

Diré a buscalu. Fadré por contesta–yos.

Pero él nun sé si quedrá falar col so asesín.  

    

 

 

FIN

 

Ye igual que poses, qu’encurioses el pelo,

que busques bona compañía, bonos encuadres

pa la serie de semeyes nes que se resume la to vida: un día

daquién, n’otru llugar del mundiu,

velará eses semeyes, y yá nada.